Netthandel på tre klikk

I mai 2015 lanserte DnB betalingsappen Vipps og kun én måned senere hadde 1.000.000 nordmenn lastet ned applikasjonen. Siden den gang har appen nærmest blitt allemannseie og noe det nærmest forventes at en bruker. Spiser vi en middag med en venn eller bekjent og vedkommende legger ut spør vi ikke lenger “hva skylder jeg deg?”, vi spør “hvor mye skal jeg vippse deg?”.

Bilde lånt fra www.nettpilot.no 

 

nylansering og internasjonalisering

I tråd med den eventyrlige veksten som betalingsapp, lanseres det stadig nye produkter innenfor paraplyen Vipps som skal gjøre hverdagen til Ola Nordmann litt enklere. I kollektivet mitt for eksempel, bruker vi funksjonen Oppgjør når kostnader fra strøm, bredbånd og toalettpapir skal fordeles likt mot slutten av måneden. Og ikke bare Ola og Kari kan ha glede over denne funksjonaliteten de neste årene, Vipps-sjef Rune Garborg har nemlig varslet om en internasjonal satsning i løpet av 2018.

Hurtigkasse

Forleden dag ble det kjent at den første installasjonen av Vipps Hurtigkasse var gjennomført, med Elkjøp som testkanin. Tjenesten skal gjøre netthandel enda enklere og mer effektivt for forbrukeren. Handelen skal kunne gjennomføres på bare tre klikk, både ved handel via telefon og datamaskin. Kunden slipper nemlig å legge inn kortinformasjon og personopplysninger, for disse er allerede lagret i appen. Gjennom tjenester som dette vil nettbutikker kunne oppleve en høyere konverteringsrate og en lavere “abandonment rate” eller avbruddsfrekvens. Her ligger det et stort markedspotensial og det er mye å hente!

Jeg har troen på Vipps Hurtigkasse og gleder meg til å følge med på fortsettelsen og ekspanderingen selskapet står foran. Som hyppig netthandler selv vet jeg hvor viktig funksjonalitet og brukervennlighet er under betalingsprosessen, og hvis ikke dette er på plass tømmer jeg heller handlekurven og lukker fanen. Kanskje vil jeg i stedet klikke meg inn hos konkurrenten som benytter seg av Vipps Hurtigkasse for en sømløs betaling! Hva med deg?

 

Kilder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *